Tuesday, January 6, 2009

cite pasal europe








memandangkan blog kita ini "kesunyian" dari penulis-penulis blog undangan , apa yang aku ada cite , aku belasah tulis jerlah ye. jangan ambil hati. sebenarnya aku sangat menggalakkan apa saja jenis penulisan dalam blog ini , untuk kita berkongsi bersama. tak kisahlah , citer kelurga pergi bercuti ke , citer jumpa hantu tengah jalan ker , jumpa artis kat bintang walk ker .. citer pengalaman dapat baby ker .. tulis jangan tak tulis.apa saja. asalkan jangan .. dah.

aku nak kita semua rasa selesa , dan tak nak berprotokol-protokol sangat. tahu tak pa..

citer pasal europe. nak pergi sendiri.. aku kumpul duit sendiri sampai sepuluh tahun pun belum tentu boleh pergi lagi. cuma hari bertuah aku hadir , bila aku menjejakkan kaki kat tempat keje aku sekarang. paymaster aku sekarang adalah mat salleh dari germany.

july 2004 , dapat juga aku menjejakkan kaki ke germany. ini pun pergi pasal keje , tak da halnya aku nak pergi free macam tu jer. tipulah kalu aku kata tak da rasa apa-apa masa nak pergi tu. pergi time summer.seronok giler. mulalah imagine yang bukan-bukan.. tapi aku ingat satu jer , pergi pasal keje ..dan wife dan anak aku tunggu aku balik kat malaysia. aku pergi dengan 3 budak kilang aku. satu dari sabah , satu dari tanjung karang dan satu dari johor. aku ada kat sini selama dua minggu.

aku naik klm-netherland , punyalah "sengek" flight ni. seat sempit , makan entah apa-apa , sunguhpun serve "muslim food". stewardess tak cun langsung-muka masam semacam. mintak air banyak kali,kena marah.apa ke ..nya stewardess ni. boring giler 12 jam punya flight. 5 kali bangun tidur pun , belum landing lagi.apa pun naik flight ni , murah sikit. itu pasal company aku pilih kot.

the good thing is , aku transit dulu kat schipol airport , amsterdam. adalah dalam 4 jam. sampai pun ngam-ngam early morning , dalam 6.30 am. airport ni punyalah besar. adalah aku agak dalam 3x saiz klia. nak jadikan citer,aku main redah jer pergi ni.tak ada sapa yang guide aku masa kat malaysia , macam mana nak gi hannover (tempat yang aku nak pergi ni kat germany). sebelum ni pun , yang pernah pergi orang-orang top kat company aku jer. kiranya aku ni top jugak kot..hehehehe. jangan marah.

aku ambil breakfast dulu dengan budak-budak aku kat airport.1 euro=RM6. duit jangn cakap , company sponsor. cakap jer apa nak. hulur jer. itulah first time aku rasa kaya giler. apa saja nak spend , tak payah fikir dua kali. jangan beli benda yang bukan-bukan dahlah.

cuaca memang cantik , sejuk , berangin. tak berpeluh langsung. tapi rasa sayu ajer , coz aku tak jumpa asian masa kat airport ni. rasa jauh sangat malaysia tu.. but life goes on.

aku sambung flight lagi satu jam ke hannover (pesawat kecik macam fire-fly tu). germany dengan holland ni sempadan jer rupanya.

sampai kat hannover (adalah besar 1/4 kl),kastam kat sana check betul-betul. kat schipol tadi , selamba jer , dia kasi lepas. tak check apa pun. bagi selamat pagi pun tak. dahlah tu masa ni tengah kecoh lagi dengan september 11. ada sorang budak aku kena quarantine dekat satu jam, sesi soal jawab dengan polis german. alasannya , sebab dia simpan janggut. apa ke ... dia orang ni. konon-kononnya pengganas lah ni. nak pergi bom tempat orang.very sarcastic betullah dia orang ni. tak pa, tak pa kome datang parit , nanti teman puleh kepala deme sampai tumpo. lastnya lepas jugak. itu pun lepas aku tunjuk business card dan call hq kilang tempat kami nak pergi ni. baru line clear. tak da cakap sorry pun. kalu kat malaysia , dah masuk "paper" tu.

ok. aku stop dulu. nanti sambung balik. cite aku masa dua minggu kat sana.
"guten abend"

No comments: