Sunday, February 15, 2009

bukit merah













hujung minggu hari tu , "boss" aku ajak gi bukit merah. saja bawak parents aku berjalan. dah lama rasanya tak bawak dia orang jalan-jalan. hero aku apa lagi , suka jer.

bukit merah lake town resort (bmltr) terletak di utara taiping (1 jam dari ipoh), exit keluar tol bukit merah. sampai traffic light , belok kanan 100 meter sampailah ke pintu masuk , untuk ke bmltr.

aku sampai dalam 4 pm. tempat ni lebih kurang macam sunway lagoon jer. cuma istimewanya ada "pulau orang utan" , tempat dia orang ternak orang utan.

beli tiket , aku ambil pakej kombo-melawat pulau orang utan dan eco-park (mini zoo). rm 28.00 dewasa , senior citizen rm 16.00 , kanak-kanak bawah 90 cm (rm 15.00). banyak pakai duit jugak kalu nak pergi ke sini (especially yang datang rame-rame).

perjalanan bot , 10 minit dari jeti bmltr ke pulau orang utan. kat sini , tempat pemeliharaan orang utan start dari kecil (dilahirkan) sampai dewasa. dikenali sebagai sekolah orang utan (macam tak caya jer aku) , anak orang utan ini ditempatkan ikut "stage" , stage 1 - stage 5.

orang utan ini diajar cara untuk "bergayut" , "cari makan" , "cara membuat sarang sendiri" dll yang diajar oleh pelatih-pelatih (mostly awek) yang bertugas di sini. siap ada mini hospital yang merawat orang-orang utan yang sakit (punyalah bertuahnya dia orang ni). pelancong dapat melihat gelagat dia orang melalui jalan terowong sangkar besi yang disediakan , tak macam di zoo. kiranya orang utan ini dilepaskan keluar bebas di persekitaran kawasan pulau ini.

aku tour adalah dalam sejam kat sini. jumlah semua orang utan kat sini adalah dalam 24 ekor kot. habis tour , gerak balik semula naik bot.

No comments: